Innoveren doe je op een ander speelveld dan het dagelijks werk


In twee gesprekken met HR managers kwam deze week naar voren waar meer organisaties mee te maken hebben: verandertrajecten waar de energie uitloopt doordat het dagelijks werk als een magneet aan alle werknemers trekt. Logisch dat het dagelijks werk alle aandacht opslokt. Medewerkers worden op die activiteiten beoordeeld en afgerekend en de stress neemt toe als het werk niet af is. Er zijn veel legitieme redenen om veranderen nog even uit te stellen en je af te melden voor de eerstvolgende innovatiemeeting.

 

Er is naast energie voor werk gewoon niet veel energie over. Hoewel, er zijn heel veel mensen die niet kunnen wachten om na het werk te gaan sporten. Is het misschien een idee om een veranderproces wat meer in te richten als een sport? Ik ben hier met Innovatiesport nu al vele jaren mee bezig en geef graag wat tips waaraan je kunt denken om een innovatietraject energiegevend in te richten.

 

  1. Spreek een set heldere spelregels af die veel ruimte voor handelen naar eigen inzicht overlaat. Gebruik termen uit de sport om op ideeën voor spelregels te komen: scoren, overtreding, speeltijd, spelers, teams, speelveld, tactiek, competitie, uitwedstrijd, etc.   
  2. Werf medewerkers uit de gehele organisatie op basis van een uitdagend innovatiedoel: nooit verplichte deelname en geen trajecten per afdeling.
  3. Laat het innovatiedoel en de ruimte voor experiment en trainen door een directielid uitspreken om een heersende cultuur van ‘geen fouten maken’ op het innovatieproces niet van toepassing te laten zijn.  
  4. Beloon innovatief gedrag in plaats van innovatiesucces: innovatiesucces vier je als team.
  5. Werk vanuit individuele ideeën, individuele acties en individuele ervaringen zodat deelnemers bezig zijn met het verhogen van hun effectiviteit (lees: verbinding met het werk). Teamacties, vergaderingen en daaruit volgende compromissen hebben de neiging te verzanden in het verhogen van de efficiëntie (lees: vervreemding van het werk).
  6. Vier de snelle successen maar vier vooral het energiegevende proces van innovatie. Zoek met elkaar doorlopend naar de beste ingrediënten om Innovatiesport heel lang te kunnen volhouden.
  7. Ga niet vergaderen over een goed idee maar probeer het uit en laat daarna alleen mensen meepraten die het óók geprobeerd hebben.    

 

En maak een ontmoetingsplek in de organisatie met de podcast of video van de directeur, met de lijst van de eerste experimenten van medewerkers, met flip-overs met alle ervaringen, vastgelopen acties en successen op weg naar steeds beter worden. Met een scorebord waarop meer dan alleen de geslaagde innovaties vermeld staan. Zo ontstaat een speelveld als in de sport waarop iedereen alles kan volgen en kan aanhaken. Het wordt een plek waar directeur tot medewerker met elkaar over één onderwerp spreken: de wedstrijd!