Op 14 mei 2018 hield NOC*NSF op Papendal de Nationale Sportconventie 2018. Ik was daar een van de sprekers met het onderwerp Sportification van werk. Mooi om met een sportgericht publiek mijn inzichten te delen in de kracht van sport voor in het werk. Mijn verhaal in het kort:

Als we als mensen dezelfde zijn in sport en werk, hoe kan het dan dat veel mensen meer energie voelen stromen zodra zij de lijnen van een sportveld binnenstappen dan wanneer zij op hun werk aankomen? Ergens in de opzet van het spel zijn sport en werk uit elkaar gegroeid. Grote kans dat het is gebeurd sinds arbeid leveren werd geruild tegen een salarisbetaling. Toen is in het bedrijfsleven uit het oog verloren dat voor beleving in het werk iets geheel anders nodig is dan een salarisbetaling. Hoe kun je de beleving van sport in het werk toevoegen?

Topsporters en topcoaches zijn veel gevraagde sprekers op congressen in het bedrijfsleven. Zij vertellen met passie en energie over de manier waarop zij tot grote successen zijn gekomen op internationale toernooien. Terecht zit het publiek ademloos te luisteren en je merkt dat in zo’n zaal het gevoel naar boven komt van ‘dat willen wij ook!’. En logisch, dat magische gevoel van op de top van je kunnen presteren en dan ook nog winnen, wauw! Maar kort nadat de spreker het gebouw heeft verlaten, zakt die extra energie in de organisatie alweer wat weg. Het viel mij op dat niet één van de topsporters in de zaal ooit op de werkvloer had bijgedragen aan meer beleving en succes in werk. Topsporters en topcoaches komen veelal niet verder dan de directiekamer en de aula voor een presentatie. Hoe kun je dat euforische gevoel ook in het werk bereiken?

In het werk zijn vele aspecten van de sport toe te voegen, als de organisatie maar beseft dat hiervoor een groeimodel nodig is dat lijkt op het ontstaan van een nieuwe sport. In mijn verhaal op de Sportconventie heb ik verteld over het ontstaan van Snowboarden. Dat is begonnen met een paar skiërs die op een andere manier de skisport wilden beleven, met ander materiaal en andere beleving. Snowboarden werd heel snel heel populair en binnen 25 jaar zijn er professionals en is het een Olympische tak van sport. Ik heb die metafoor voor het ontstaan van iets nieuws uit de passie en het plezier van mensen zelf, gebruikt als bruggetje naar meer plezier en prestatie en professionaliteit in het werk.

Meer plezier en prestatie ontstaan in medewerkers zelf. Dat is niet van buitenaf te organiseren of op te leggen. Wil je in jouw organisatie naar meer beleving en professionaliteit, dan zul je bewegingsvrijheid en ontwikkelruimte moeten bieden. Laat mensen zelf op zoek gaan naar hun extra waarde in het werk, los van hun functieomschrijving. Aan de topsporters en topcoaches in de zaal gaf ik mee dat hun verhalen over topprestaties veel meer impact hebben als zij deze vertellen vanuit hun persoonlijke ontwikkeling van beginner tot topper. Vrijwel alle Nederlanders zijn recreatiesporters geweest en ook iedere topsporter is als recreatiesporter begonnen. Als je die klik kunt maken, dan kan jouw publiek een topsportverhaal wel vertalen naar de eigen ontwikkeling.

Als afsluiting heb ik mijn toehoorders verteld over twee belangrijke ingrediënten voor meer succes in werk:

  • de zeven belangrijkste lessen van sport voor in het werk
  • de aanpak Innovatiesport om beleving en topprestaties in het werk te bereiken

Je kunt dit zelf nalezen in mijn boek: Innovatiesport, in zeven stappen naar een aantrekkelijke organisatie.